tisdag, december 26, 2006

Jul i Japan

"I Japan firar de väl inte jul?" Det har varit den stående kommentaren när jag berättat att jag ska spendera högtiden i landet i öst. Man firar ju inte direkt Jesu födelse men det kan väl knappast många beskyllas för i Sverige heller. Varuhusen fylls dock med julgranar och julmusik, Wham verkar man inte komma undan nånstans tydligen. Fyfan! Området där jag bor är så julpyntat att folk från halva Tokyo vallfärdar dit för att titta på "julgranarna". Istället för att spendera julafton med familjen så är det med pojkvän/flickvän som gäller i Japan. Då den som får spendera julafton på egen hand enligt ryktet betraktas som en loser så pågår en hiskelig hetsjakt efter partner tiden innan jul. Japan är ju extremt trångbott (många "arbetare" i min ålder bor t.o.m. kvar hos sina föräldrar, hemska tanke...) vilket kanske de flesta känner till och eftersom julafton helst ska avslutas med någon form av "vuxenmys" så är de flesta hotellrum fullbokade vilket en kollega fick erfara. Han hade tänkt att ta en tripp till Kyoto under helgen men fick snabbt ställa in den då det visade sig omöjligt att hitta ett ledigt hotellrum.

Min jul då? Dagen inleddes med en jakt på pepparkakor, enligt ryktet så skulle det finnas en affär som sålde läckerheterna men jag fick tyvärr nöja mig med ett paket Leksandsknäcke. Det är ju knaprigt iaf...Det är min tredje jul utan köttbullar och sill med familjen. Under den första, i lumpen, fanns dock sill och Janssons. Under den andra, på Samoa, fanns varken sill eller köttbullar men däremot en sjuttis Skåne. Den här gången fanns både sill och Skåne att tillgå så det var på det hela taget en lyckad kväll. Jag var fortfarande mätt när jag traskade till tunnelbanan för att åka till (ex-)jobbet (vem fan ex-jobbar på juldagen när man kan hänga på Safiren i metropolen?) på juldagsmorgonen. Tyvärr visade den sig vara lika full med folk som vanligt...

Inga kommentarer: