söndag, december 31, 2006

Snart 2007...

Bara timmar kvar nu, året slut och ett nytt på ingång. Det känns dock inte riktigt som nyår, 10 grader ute och ingen champagnefylla att se framemot. Tokyo har dessutom blit rätt öde, folk åker hem till sina föräldrar på vischan för att besöka det lokala shintotemplet (jag blev tillfrågad om jag ville gå till ett tempel men de som vet hur mycket jag gillar köer kan genast räkna ut svaret). Den stora chocken kom dock i fredags. Det var helt öde eftersom alla slöa japaner hade tagit ledigt en dag för tidigt (antagligen för att få en bra plats i kön till shintotemplen)!! Tunnelbanan var helt tom... Jag kände mig som huvudpersonen i nån film som legat i koma medan landet angripits av nåt hemskt virus och finner att gatorna är öde när han vaknar upp. Scary... Dagen avslutades med ett par drinkar på jobbet för att avtacka det gamla året och lyckönska alla för det nya. Jag gillar att man tar sig en drink eller två efter jobbet ibland här, det är ett trevligt sätt att umgås med sina arbetskamrater på. Istället för att göra det på firmafesten en gång om året, kolla på Fredrik Lindströms Världens modernaste land för mer analyserande av fenomenet. Lysande program! Att japanerna var borta märktes också under Tottenham-Liverpool (skitmatch om nån frågar mig). Den alltid så trogna japanska Liverpoolklacken lyste med sin frånvaro (antagligen stod de och väntade utanför shintotemplet till Steven Gerrards ära...) och för en gångs skull var det Spurssupportrarna som dominerade. En riktigt skön samling snubbar...

2007 då? Förhoppningsvis så kommer mitt idoga ex-jobbande leda till att en examen slutligen kan tas ut så livet som arbetarhjon äntligen kan inledas. Ryktet säger att karriären inleds i Dublin... Nu är det dags för årets sista löprunda genom en vacker död stad.

1 kommentar:

Kumadude sa...

Låter ju som lite av en fest, faktiskt! Själv ska jag ligga på sofflocket och kolla på Lindström-reprisen (och tycka synd om mig själv, en mycket viktig del av helheten) som börjar om lite mindre än en timme, missade det avsnittet i veckan och det är ju inte så hett att streama det på mitt kära 56.6-modem... Sen blir det väl till att klämma ner lite skumpa med sugrör, det har jag aldrig provat förut =)

Hur som helst, Guten Neues Anos om en sisådär fyra timmar!