fredag, februari 08, 2008

Längesen vi sågs

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg här på bloggen. Inga ursäkter, det ska bli bättring.

Det har varit "snökaos" i Tokyo. Häromveckan snöade det en hel del vilket ledde till en del problem för er man i den kejserliga huvudstaden. Kaos på tunnelbanan när undertecknad skulle ta sig till jobbet. Linjen jag åker börjar ovan jord och drabbades därför att snöovädret. Flera tåg var mäkitigt försenade (15 minuter!!) och andra helt enkelt inställda (SL är nästan helt förlåtna). Det roligaste är dock japanernas beteende under dessa omständigheter. Trots att de vet att det två minuter senare kommer ett helt tomt (varannat tåg börjar på min station) så förösker de trycka sig in i ett redan knökfullt tåg. I mångt och mycket påminner det om spelet Lemmings jag spelade när jag var yngre och åkte tunnelbana en gång om året eller så... Bildbevis taget från lägenheten nedan,


Förutom att alla kollegor påpekar att man borde känna sig hemma i snön, "Det är ju som Sverige!!" utbriste flera av dem, så är det intressant att observera japanska personer av kvinnligt kön. Upp till en viss ålder verkar de helt immuna mot kyla. Samma kort-korta kjolar som under sommarmånaderna och inte en antydan till att det skulle vara kallt förutom halsduken från Burberry. Sen, nånstans i (jag tippar) 30-årsåldern slår det om totalt. De är klädda som för en expedition till Arktis och sitter med filtar för att värma sig på kontoret fast AC:n jobbar på närmare 30 C än 20 dito...

Andra nyheter är att man har bestämt sig för att förbjuda turister på fiskmarknaden i Tsukiji. Vill man komma dit så måste man ansöka i förväg. Med japansk logik så har man dock beslutat att släppa in turister som inte är medvetna om ansökningsförfarandet. Det lönar sig att spela dum utlänning ibland...

Inga kommentarer: