fredag, juli 04, 2008

Snutar överallt

Överallt man går i Tokyo så ser man en polis, på varje perrong och vid varje korsning. Anledningen är naturligtvis det kommande G8 mötet på Hokkaido och japanernas rädsla för terrorattentat (t.o.m. byggnaden jag jobbar i är på "High alert" men förutom några skyltar så har jag inte märkt nån ökad aktivitet). Vill inte veta hur det ser ut i Sapporo eller ännu närmare Lake Toya. Eftersom jag har både franska ambassaden och ett hotell för amerikanska soldater bara några minuter från min lya så fullkomligt kryllar det av de blå häromkring. På tal om de amerikanska soldaterna så verkar inte deras fruar och flickvänner gå på sushidiet direkt, de är stoooora... och de flesta av dem väger nog som två genomsnittsjapanskor.

Efter snutarnas ankomst har den lokala kiosken börjat sälja öl på tapp. När jag såg Frankrike-England på en bar i Lissabon så satt ett tiotal "cops" och pimplade rödtjut för att sedan rycka ut efter slutsignalen då man antagligen var orolig för engelska hulliganer. Tror inte att japanerna sänker en bira eller två under sitt pass dock... tycker hur som helst att det är lite mysigt att man kan gå in på den lokala kiosken och få sig en stor stark.

Förresten så kan George W. och de andra grabbarna sova gott under G8-mötet vetandes att pudelpatrullen bevakar gatorna.

Inga kommentarer: