tisdag, augusti 26, 2008

Små observationer (uppföljning)

Ska försöka utveckla den tidigare posten lite grand. Efter att problemet med karoushi (eller mer korrekt karōshi) började uppmärksammas i slutet av 80-talet så har den japanska staten lite tafatt försökt att göra något åt problemet. En av motåtgärderna har varit att lägga till fler nationella helgdagar och till skillnad från de brittiska öarna så har de mer intressanta namn än Bank Holiday. Bland mina favoriter finns "respektera de äldre"-dagen och "tack för det hårda arbetet"-dagen. Problemet med karōshi kvarstår dock om folk ger blanka fan i helgdagen utan åker till jobbet ändå...

Rättsfall de senaste åren, varav ett på Toyota och ett på Dentsu (där processen tog 9 år) har fått mest uppmärksamhet, har dock gett de anhöriga rätt mot företagen (även om kompensationen är ganska marginell egentligen). Företagens argument i båda fallen är att det rör sig om "frivilligt" arbete. Jag har hört rykten om företag som slår av strömmen vid 22 (eller 23) för att få folk att åka hem, huruvida det är sant eller en skröna vet jag inte...

Finns en intressant artikel om fenomenet i The Economist och en på svenska här.

Med en åldrande och minskande befolkning så är jag rädd för att problemen kommer att förvärras.

Om nu någon är orolig, nej, jag jobbar inte ens i närheten av det antalet timmar som nämns i artiklarna...

1 kommentar:

Unknown sa...

Åhh tack! Ska läsa länkarna på lunchen.

Här är en överblick över ledigt i UK.