fredag, februari 22, 2008

Japanska regler...

Jag verkar ha tur med mina grannar. I Dublin hade jag en granne ovanför som gillade att spela technomusik vid udda tidpunkter (läs kl 05.00 på söndagsmornar, 07.00 vissa andra mornar). Häromveckan lirade min japanske granne nån dunka-dunka-dynga och eftersom jag är en erfarenhet rikare så mailade jag min hyresvärd om problemet. Med japansk effektivitet så kom ett brev i brevlådan (samma dag) om att det ska vara tyst i huset 23.00.

Idag kom jag hem från gymmet 22.30 och dunka-dunkat var i full gång. Lyckligtvis (av en mängd anledningar varav rå fisk bara är en) bor jag inte i Dublin utan i Tokyo. När jag såg ännu en sömnlös natt framför mig så prick 23.00. Tyst, shizuka, quiet, silence, Ruhe... magi! I Japan är en regel är en regel är en regel... skillnaden mellan ett regelbaserat samhälle och ett principbaserat samhälle visar sig igen. Ibland har det sina första alternativet sina fördelar...

1 kommentar:

Unknown sa...

Haha, trodde jag skulle få äran att vara med bland dina störande grannar ett tag men lite skönt att inte bli jämställd med dublinkillen ;)

Sjuk grej, blev hänvisad till din blogg av en tjej på jobbet. Du har nått ut till den stora massan verkar det som ;D Ses om några veckor! //Daniel