söndag, juni 01, 2008

Japanska banker

...är antagligen det mest irriterande fenomenet i det här landet. Jag tror det finns en anledning till varför de inte lyckats på privatkundsidan utanför Japan. Varför? Här kommer varför:
  • Det går att föra över pengar till andra konton på bankomater (förvisso smidigt), dock går det bara att göra det under kontorstid.
  • De flesta bankomater "stänger" under kvällar och helger och är inte tillgängliga.
  • I de som är öppna så får man pynta en avgift på 210 yen...
  • I den internetbanking existerar så går det inte att göra utlandsöverföringar...
  • ...vilket innebär att man måste ta sig till sitt kontor, pynta 4000 yen och fylla i en massa papper. Även om man överför till samma konto varje gång så är det samma procedur... Senast så frågade tjejen i kassan om det är till samma konto som vanligt. Jippi, tänkte jag, jag sparar 20 minuter men icke. Blanketthögen kom som ett brev på posten.
  • Är man utlänning så är det ruskigt svårt att komma i närheten av någon form av kreditkort. Lyckligtvis har jag kontakter på en av megabankerna och fixade ett efter några om och men.
  • Jag gråter bokstavligt talat varje gång jag går till banken...
Att det finns en bank som heter Tomato Bank i det här landet väger dock upp lite...

Inga kommentarer: