lördag, juni 07, 2008

Euro från ett österländsk perspektiv

Årets höjdpunkt börjar ikväll och jag sitter och laddar med sändande Wowows inför program som håller riktigt hög klass i jämförelse med andra japanska fotbollsproduktioner, bland annat skön tidsenlig musik när man sammanfattar de tidigare mästerskapen. Kommentatorerna verkar också vassare än J-Sports. Allt bådar gott, förutom att matcherna går 0.45 respektive 03.45 på morgonen. Det positiva är att det kommer garanterat bli färre "störningsmoment" än under VM för två år sen. Jag gillar dessutom introt Wowow kör, tre klassiska EM-mål, Panenkas straffchip, Van Bastens volley samt klacken. Jag är fortfarande lite bitter att jag åkte hem efter Bulgarienmatchen för att sommarjobba på ett lager... höjden av mänsklig dumhet upphör aldrig förvåna...

Den här gången så är jag inte ens nära mästerskapet och det närmaste jag kommer är fotot på Sve-Gre biljetter som en kollega i Europa skickade...

Jag får njuta av det här så länge.

Ad-hoc kommentar:
Det kändes genast mycket mindre seriöst när en av snubbarna som är med i alla TV-program dök upp i rutan. Trots nästan 130 miljoner invånare så är det samma personer som är med i mer eller mindre varje program, oavsett om det ska diskuteras jordbävningar i Kina, bensinskatt, kurragömma i nån park eller den populära popsångerskans senaste frisyr... Inte denna kille dock men EM-killen kanske försöker slå rekordet.

Dessutom ska japanska företag nu få betala om deras anställda är överviktiga. Tyvärr gäller det bara anställda över 40, annars hade jag bett om löneförhöjning...

Ad-hoc 2:
Med tanke på detta kanske man inte ska uppröra sig för mycket över att ha japanska kommentatorer.

Inga kommentarer: