lördag, februari 14, 2009

Viking

Ända sedan jag satte min fot på ön Honshu för cirkus 3,5 år sedan så är det en sak som förbryllat mig särskilt mycket. Nej, inte varför japanerna skalar vindruvorna innan de äter dem... I Japan så kallas buffet oftast för viking och jag har undrat varför det är så. Häromdan fick jag i alla fall den bästa förklaringen hittills.

När man äter smörgåsbord så har man ju en fast plats (vid sitt bord) men sen lämnar man den för att gå och roffa åt sig precis det man vill ha. Precis som vikingarna gjorde!
Min första teori var att smörgåsbord var för lurigt att säga och det verkar tyvärr vara den sanna anledningen, åtminstone om man ska tro Wikipedia.

2 kommentarer:

Martin sa...

Kul - vad stod det egentligen på Wikipedia?

En gång när jag och Stenberg tågluffade och hamnat i Bordeau var vi utsvultna. Gick in på deras McDonalds-klon Quick och lockades av menyn "Super Macho Meal" he he. Det som kom till oss var typ som ett Happy meal. Nä inte riktigt så stort förresten.

På detta tema är Röde Orm en härlig bok som tål att läsas om vart tredje år eller så.

Häpp!

Martinsson sa...

Hela artikeln handlar om tabehoudai, d.v.s ät-så-mycket-du-vill. Det finns även nomihoudai, drick-så-mycket-du vill. Var det brukar sluta kan du ju räkna ut själv...

Nåväl, storyn verkar vara så här. En japansk hotellchef åker till Skandinavien 1957 och stöter där på smörgåsbordet. Väl hemma i Japan övertygar han en kock om dess förträfflighet. Smörgåsbord är ju lite lurigt att säga så när filmen "Vikingen" har premiär 1958 så få de goda japanerna en lysande idé. De kallar konceptet "Viking" och öppnar "Viking restaurant". Stället blir poppis och namnet sätter sig i folks medvetande.